1) Plass til over 3500 båter
Gamlehavna, Vieux Port, står i sentrum, både for byens egne og ikke minst for oss besøkende. Marseille har Frankrikes største havn – og visstnok Europas tredje største. Vieux Port er bare en del av byens havnekompleks bestående av 14 forskjellige marinaer med. I Vieux Port seiler små turistbåter inn og ut i lang, lang rekke. Og i havnebassenget er det plass til plass til ca 3500 fritidsbåter, alt fra små joller til fartøy mer i røkke-klassen. Marseille går i dag for å være Europas ledende yacht-senter.
2) Forfatter gjorde If-øya berømt
15-20 minutters båttur ut fra Vieux Port ligger den lille øya If. Alexander Dumas gjorde den verdensberømt fordi han sendte sin roman-figur, Greven av Monte Cristo, i øyas fengsel. For rundt 500 år siden ble If utstyrt med et fort som skulle tjene som beskyttelse av byen. I 1580 ble fort til fengsel. Der har både historiske kjentfolk vært innlosjert og altså fiktive figurer, som Greven. Men om mannen med jernmasken har sittet der, det er visst ikke 100 prosent sikkert. Jernmaskemannen har like fullt fått skiltet sitt over en av cellene.
3) Ikke bare bouillabaisse i Marseille
Fiskeretten bouillabaisse er uten tvil Marseille store kulinariske kjendis. Men byen har flere spesialiteter som det kan være verd å teste ut. Vi nøyer oss med å nevne en liten håndfull: Daube – biffkjøtt marinert i rødvin, urter og hvitløk. Ratatouille – vegetarkost, en stuing av olivenolje-sauterte rødpepper, auberginer, tomater og løk. Aïoli – som ikke bare er den hvitløksmajonesen vi er mest kjent med, men som er en hel rett bestående av torsk, poteter, grønne eller hvite bønner og kålrot – alt kokt hver for seg og holdt varmt. Serveres med majonesen vi kjenner. Og så tar jeg også med navettes – en spesiell kjeks med en tradisjon som strekker seg over 200 år, som hele denne tiden har vært laget for hånd, og siden 1781 i den samme ovnen. Siden den er en Marseille-spesialitet, er den originale kjeksen naturligvis formet som en båt. «Kan brukes til alt; te, kaffe og alle typer vin», sa en smilende kjeksbaker da vi var innom og kjøpte en liten ladning. (Mer kjeksinfo finner du på www.fourdesnavettes.com)
4) Shopperne får også sitt
Med utgangspunkt i gamlehavna er du snublende nær et shoppingmekka. Centre Bourse virker ikke spesielt tiltrekkende fra utsiden. Men inne møter det deg et flere etasjers stort handlesenter. Kafé-stopper kan du selvsagt også gjøre i senteret. I topp-etasjen finner du butikker for bøker, plater, foto-artikler og elektriske artikler. Gågata Rue Saint Ferreol er også et sted for mange fristelser; sko-, klesbutikker og gullsmeder, for å nevne tre.
5) Det opprinnelige Marseille
Siden Marseille er Frankrikes eldste by – grunnlagt av grekere for 2600 år siden og kalt Massalia – er det naturligvis slik at den eldste bydelen, Le Panier («kurven»), også er Frankrikes eldste. Le Panier starter like ovenfor gamlehavnas nordlige bredd, bak rådhuset. Det anbefales absolutt å ta seg en rusletur i smale, fargerike – om enn litt slitne, gater. Kanskje også lunsjstoppe på en av de mange uterestaurantene. Ikke veldig mye billigere enn ved Vieux Port, men med en ganske annerledes atmosfære.
6) Notre Dame på høyden
Det er naturligvis La Notre Dame i Paris som er den kirken med det navnet. Men i Marseille har man også sin Vår Frues Kirke. Her heter den Notre Dame-de-la-Garde. «Etternavnet» har sammenheng med at den står på byens høyeste topp, La Garde, 154 meter over havet. Katedralen bygget i romanesk-byzantisk stil midt på 1800-tallet er selve symbolet på byen. Den ti meter høye statuen på toppen, madonna med barnet, er støpt i bronse og belagt med uhorvelige mengder bladgull.
7) Verdens minste båtreise?
Mellom de to breddene på Vieux Port, er avstanden ca. 300 meter. Den avstanden kunne man tidligere tilbakelegge med rutegående trafikk, med ferje. I 1880 startet denne verdens korteste(?) rutegående båtreise. Nå har den foreløpig pause. I løpet av 2009 vil ferje-trafikken bli gjenopptatt med ei ny ferje. Den opprinnelige båten er absolutt verneverdig. Foreløpig har Marseilles myndigheter ikke bestemt hvor den første Vieux Port-ferja skal få sitt endelige stoppested. Skiltene på begge sider av havna er også nå på plass – i påvente av at den nye ferja skal starte settes inn i trafikk.
8) Marseille er kulturby-kandidat
På byens rådhus, Hôtel de Ville, henger et par store bannere som forteller at Marseille er kandidat til å følge etter Stavanger, å bli europeisk kulturby. Marseille kandidaterer for 2013 etter å ha vunnet en fransk konkurranse mot Bordeaux, Toulouse og Lyon.
9) Olympique Marseille
Marseille er et New York i miniatyr når det gjelder å være en smeltedigel av folk fra utrolig mange forskjellige land og kulturer. Det er ikke minst innflyttere fra Nord-Afrika – Tunisia og Algerie – som setter sitt preg på byen. Men når byens stolthet, Olympique Marseille, er i aksjon på Stade Velodrome, da er alle de 60 000 på en stappfull stadion marseilleesere. OM’s lyseblå helter er enda viktigere for byen enn det karene i sort og hvitt er det for trøndere…
10) Landets første i betong
Stade Velodrome, hjemmearena til byens stolthet, l’OM (uttales nærmest «lom-æm»), var det første stadionanlegget i Frankrike bygd i betong. Det skjedde til fotball-VM i 1938. Det tok tre år å bygge arenaen som ble innviet året før VM med en vennskapskamp mellom Olympique og Torino. Opprinnelig var arenaen bygget for bruk av andre idretter, ikke minst sykling – som navnet antyder. Da Frankrike fikk arrangementet av fotball-EM i 1984, ble anlegget modernisert og sykkelbanen gradvis fjernet. Det var på Velodrome Kjetil Rekdal en midtsommerskveld i 1998 skrev seg inn i norsk fotballhistorie ved å score på straffesparket som sikret oss seier over Brasil og avansement i VM-sluttspillet.
11) Landsbyenes by
Frankrikes nest største by har 1,6 millioner innbyggere. Den strekker seg over et stort omland og består av elleve egne småbykjerner, eller landsbyer. Den kanskje mest besøksverdige av dem, er pittureske Anse des Auffes, en liten fiskerlandsby bare 15 minutters busstur fra Vieux Port og med flere gode fiskerestauranter.
12) Herjet av brann i 1919
Innbyggerne har et nært forhold til sine teater og ikke minst operaen. I 1781 startet byggingen av Det store Teater, innviet seks år senere, et tempel for musikk og dans i neoklassisk stil. Året etter første verdenskrig herjet brann bygget. Bare de ioniske søylene og steinfasaden unngikk å bli flammenes bytte. To år senere, i 1921, var man i gang med gjenoppbygging, nå i Art Déco-stil.