Vi nordmenn elsker å reise. Å reise sørover byr på flere muligheter enten du vil feste eller slappe av, besøke klassiske turistmonumenter eller handle eksklusive motemerker. Dessverre er det også slik at stadig flere turister er bekymret for om de i det hele tatt kommer frem til reisemålet sitt.
Overalt i verden og, ikke minst, i Europa, blir det nemlig mer og mer vanlig med innstilte og kansellerte fly. Skal du i tillegg mellomlande for å reise videre til sluttdestinasjonen kan det fort bli veldig vanskelig.
Med dette som bakgrunn ønsker vi med denne artikkelen å fjerne alle de store spørsmålstegnene vedrørende hvilke rettigheter du har om uhellet er ute. Vi vil gi våre lesere den kunnskaper de trenger for å kunne håndtere en slik situasjon så enkelt som mulig. Det viktigste er at du husker at det er du som er kunden, og i henhold til ordspråket har kunden alltid rett. Det er ikke morsomt å ha gjort et kupp på en billett på business class, for så å ikke komme av gårde!
Flere fly innstilles og blir forsinket
Før vi begir oss inn på de store spørsmålene om hvordan du enklest takler et forsinket fly er det viktig å få klarhet i hvor omfattende problemet faktisk er, og hvorfor du skal bruke tid på å lese denne veiledningen.
I løpet av 2018 var det en økning på 50 % i antall forsinkede fly i Europa sammenlignet med året før. Som om ikke dette tallet er sjokkerende nok, var det også like mange forsinkede minutter i 2018 som det har vært totalt i de siste 20 årene. Til sammen handlet det om nærmere 15 millioner forsinkede minutter. Det er først og fremst reiser til Storbritannia som har blitt rammet, men også andre destinasjoner har samme problem.
Hva skyldes forsinkelsene?
Den utrolige økningen av forsinkede fly skyldes først og fremst to ting:
- Det er flere fly i luften enn hva flyselskapene faktisk klarer å håndtere. De er mildt sagt optimistiske i planleggingen.
- Antall flyrelaterte streiker har hatt en markant økning. Siden 2005 har det vært hele 350 streiker hos ulike flyselskaper og flyplasser rundt om i Europa. Med tanke på disse tallene kan man spørre seg om det ikke vil være lurt av flyselskapene å se over lønnsavtalene sine.
Dette gjelder om flyet ditt er forsinket eller innstilt
I løpet av 2018 var over 6 % av alle fly i Europa forsinket, og siden det ikke ser ut som om denne trenden er på vei ned finnes det en ganske stor risiko for at du rammes neste gang du skal reise sørover. Dersom du rammes av kansellert fly under din europareise, har du i henhold til informasjonssiden Airhelp rettighetene på din side. I 2004 ble det vedtatt en lov (EG 261) som gir alle reisende rett til en kompensasjon på opptil 600 euro dersom flyet er mer enn 3 timer forsinket
Hvilke fly omfattes av EG 261?
Først og fremst er det kun fly med en forsinkelse på minst 3 timer som omfattes av denne loven. Andre typer forsinkelser dekkes enten av forsikringen din eller av flyselskapet dersom de har noe om dette i retningslinjene sine. Det siste skal du dog ikke regne med.
Ekstraordinære omstendigheter omfattes ikke av loven. EG 261 gjelder ikke om reisen blir forsinket eller innstilt på grunn av ekstreme omstendigheter, som terrortrusler, ekstreme værforhold, akutte medisinske tilfeller eller lignende. Derimot vil andre problemer være gjeldende.
Hvor mye penger du senere får tilbake avhenger av 2 faktorer. Hvor lang flyreisen er og hvor mye forsinkelsen er på. Du skal som et minimum ha en erstatning på 250 euro.
Du bør samle inn følgende informasjon
For å kunne sende inn et krav bør du ha følgende informasjon tilgjengelig:
- Ta vare på dine reisedokumenter, slik at du kan bevise at du skulle ha vært med flyet.
- Be personalet forklare hvorfor flyet er forsinket. Dette er nemlig nyttig når du skal søke om erstatning. Får du løse svar som “teknisk feil” eller “vi venter fremdeles på klarsignal til å få fly” kan du gå ut fra at det ikke er noen ekstraordinære omstendigheter bak forsinkelsen.
- Noter ankomsttiden. Hvor mye du får i kompensasjon avhenger av hvor stor forsinkelsen var. Hvert minutt teller.
Hvor lang tid har jeg på meg for å sende inn klagen?
I Europa har du mellom 1 og 6 år på deg til å sende inn et krav om kompensasjon ved flyforsinkelser. Det er med andre ord ikke noe du behøver å holde på med under ferien eller med det samme du har kommet hjem. Vi anbefaler selvfølgelig at du gjør det så snart som mulig, og får saken ut av verden.
Delvis fordi det ellers er en risiko for at du glemmer å sende inn klagen, og dels fordi det er bra å legge litt press på flyselskapet. Desto flere reisende som benytter seg av EG 261, desto bedre. Vi vil ikke at denne problematikken skal bli mer normalisert enn hva den allerede er.
Øvrige rettigheter du bør huske på
Ved siden av muligheten til å kreve erstatning for forsinket fly, har du også andre rettigheter hos flyselskapet. Først og fremst skal du være klar over at de skal gi deg matkuponger som du kan bruke på flyplassen mens du venter. Dersom forsinkelsen varer utover natten, skal de også erstatte utgifter til hotell og eventuelle kostnader med transport til og fra flyplassen.
Med dette håper vi at du føler deg trygg foran din neste reise. Husk at det er du som er kunden, og rettighetene er på din side.