Thimphu, hovedstad i Bhutan, i Himalaya, ca. 2000 moh.; 62 500 innb. (2004). Administrasjons- og handelsby. Næringsmiddelindustri. Klosteranlegget Tashichodzong fra 1600-tallet rommer bl.a. regjeringskontorene. Den tradisjonelle arktitekturen er i stor grad bevart. Byen ble grunnlagt 1581, og ble hovedstad i 1962.
Bilde Thimphu
Reisebilder Thimphu
Inntil 1964 var det bare mulig å komme til Bhutan til fots over de høye passene fra Tibet. Etableringen av veien fra Phuntsholing ved den indiske grensen til Thimphu og Paro gjorde det mulig å reise med buss og bil. I 1980-tallet bygget man den internasjonale flyplassen i Paro, det ligger 55 kilometer fra Thimphu, som er hovedstaden i Bhutan.
Reise med fly.
I dag har Bhutans nasjonale flyselskap, Fyll Air, mange ukentlige avganger fra hhv. Bangkok, Delhi, Kolkata og Kathmandu til Paro. De moderne Airbus A19 blir med passasjerene på noen av verdens mest spektakulære ruter. Spesielt skal ruten mellom Kathmandu og Bhutan framheves for her passerer man fire av verdens fem høyeste fjell. Hvis været tillater det, vil de flyreisende kunne oppleve en fantastisk utsikt til Mount Everest, Lhotse, Makalu og Kangchenjunga. Landingen i Parodalen, det er omgitt av 4. 000 meter høye fjell, som strekker seg over den vestlige delen av Bhutan, betyr at visuell landing er en nødvendig.
Besøk www.drukair.com.bt for flytider. Billetter bookes gjennom reisearrangøren, som også ordner visum.
Reise til lands.
I det sørvestlige Bhutan finner man byen Phuntsholing, som for tiden er det eneste stedet, man kan krysse grensen over land. Phuntsholing ligger ca. 170 km øst for den indiske flyplassen Bagdora nær det historiske Darjeeling. Herfra begynner en kjøretur av utrolig skjønnhet. Turen går fra det nordlige Indias teplantasjer gjennom utallige kurver, hårnålssvinger og utfordrende strekninger skåret inn i fjellsiden via Chhuka til Thimphu. reisetiden for denne 175 km lange strekning kan være på mer enn syv timer.
En kombinasjon av reise med fly og over land er også mulig. Ved reise over land får man også bruk for indisk visum.
Reise i Bhutan.
Med unntak av Gasa distriktet er alle større byer i Bhutans 20 distrikt til å nå via veier. På tross av høye fjell, bratte skråninger og de dypeste dalene har Bhutan et relativ velutviklet veinett. Når det er sagt så er det imidlertid sjeldent at man finner ett enten likt eller flatt stykke vei. På visse strekninger er det seks-syv svinger pr. kilometer. Bratte ned- og oppstigninger er karakteristiske for turen ad veiene og gjør reisetiden lengre, enn man ofte er vant til. Gjennomsnittshastigheten når sjelden opp over 30 km/ter og for turistbussene til og med lavere. Til gjengjeld blir man rikelig kompensert for den langsommelige reisen av de fantastiske sceneriene med kneisende fjell, frodig grønn jungel, gamle landsbyer og majestetiske kloster. Hoveddelen av veiene er asvaltert, men de kan fremdeles være ujevne og er nesten alltid bare med et spor. De bhutanesiske bilister kjenner landet sitt godt og de er varsomme og påpasselige bilister. Trafikktettheten er normalt svært lav.
Avstander og reisetider i Bhutan.
Fra/til Avstand Reisetid
Thimphu – Paro 65 km 1 t 30 min
Thimphu – Phuntsholing 176 km 6 t
Phuntsholing – Bagdogra (Indien) 170 km 4 t
Thimphu – Ha 115 km 3 t 30 min
Ha – Paro 60 km 2 t 30 min
Thimphu – Wangdue Phodrang 0 km 2 t
Thimphu – Punakha 77 km 2 t 15 min
Punakha – Wangdue Phodrang 21 km 0 t 30 min
Wangdue Phodrang – Trongsa 129 km 4 t
Trongsa – Bumthang 68 km 2 t 30 min
Bumthang – Mongar 129 km 4 t
Mongar – Trashigang 90 km 3 t
Trashigang – Trashi Yangtse 55 km 2 t